sobota, 12 listopada 2011

Wieści z Ukrainy.

Parę dni temu dostałam od pani Elżbiety M. list ze zdjęciami z Huty Połonieckiej oraz z Toprowa. W Hucie Połonieckiej urodził się mój dziadek, Piotr Wiśniowski, a w kościele parafialnymw Toporowie  był ochrzczony. Dzięki pani Elżbiecie mogę zobaczyć miejsce skąd pochodzi jego rodzina.

Pani Elżbieta juz drugi raz była na Ukrainie (poprzednio była w 2003 roku). W Hucie Połonieckiej urodziła się jej mama. Rozmawiała ze starymi mieskańcami, którzy jeszcze pamiętali dużą rodzinę Wiśniowskich, którzy mieszkali w Hucie przed wojną.  Przysłała mi zdjęcia nagrobków z cmentarza z nazwiskiem Wiśniowski. Niestety, nie rozpoznałam żadnych z tych osób z moich zapisków.

Pani Elżbieta mile opisuje tamtejszych ludzi: „ współmieszkańcy są gościnni; pamiętają wspólne obchodzenie świąt (najpierw u Polaków, a później u Ukraińców[chodzi o Boże Narodzenie]; aktualnie, co mają, tym częstują”. Niestety, spotkała się także z zakłamaniem historii drugiej wojny światowej, gdzie całą winę za ludobójstwo Polaków zrzucają na „Moskali”, „nie widzą przywódczej roli kościoła grecko-katolickiego”.  Opisuje także odnawianie polskich kościołów i przerabianie ich na cerkwie – tak stało się z kapliczką w Hucie, a także z kościołem w Toporowie.  Przeraziła ją także wszechobecna korupcja. Ze smutkiem i żalem pisze: „na dzień dzisiejszy pożegnałam się z Kresami z goryczą”.


Tak obecnnie wyglada kapliczka w Hucie. Odnowiona, otynkowana, ale juz nie polska.

6 komentarzy:

  1. Witam,
    właśnie podczytuję Pani książkę, a tu okazuje się, że pochodzimy z tych samych stron. Mój praprapradziadek mieszkał w Nieznanowie, który należał do parafii Toporów.
    Tutaj link do mojego artykułu o poszukiwaniu przodków:
    http://gosc.pl/doc/865859.Bylem-w-Babuchowie
    Pozdrawiam serdecznie
    Szymon Babuchowski
    babuchowski@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dziekuje za wpis. Rzeczywiscie, Nieznanow jest o rzut beretem od Huty Polonieckiej!
    Bardzo spodobal mi sie Panski artykul. Czy moge zamiescic do niego link na moim blogu?
    Pozdrawiam serdecznie,
    Malgorzata

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam
    Ostatnio po rozmowie z Babcią (z domu Albert) która pochodzi z Toporowa zachciałem znaleźć jakieś zdjęcia lub dokładniejsze informacje o tej Miejscowości. Trafiłem na Pani bloga i widzę że może Pani posiada jakieś zdjęcia. Jeśli nie było by to problemem czy była by możliwość wysłania ich do mnie
    Mój mail griga@interia.pl
    Z góry dziękuje Grzegorz Ulejczyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy Pana Babcia jeszcze żyje? Moja babcia również pochodzi z Toporowa. Poszukuję żyjących osób z tamtych stron, które pamiętają czasu wysiedlenia.

      Usuń
    2. Czy Pana Babcia jeszcze żyje? Moja babcia również pochodzi z Toporowa. Poszukuję żyjących osób z tamtych stron, które pamiętają czasu wysiedlenia.

      Usuń
  4. Witam na moim blogu.
    Mam pare zdjec z cmentarza w Toporowie, ale sa to zdjecia starego formatu, niecyfrowe. Musialabym je zeskanowac. Jak to zrobie, to umieszcze je na blogu.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń